Godt at vide, når du køber en elbil

Markedet for elbiler er vokset markant siden 2020, hvor klimaaftalen om afgiftsrabatter på elbiler trådte i kraft. I dag kører der mere end 200.000 elbiler på de danske veje, og tallet stiger fortsat. Måske har du også besluttet dig for at vælge en elbil næste gang? Måske er du stadig i overvejelsesfasen? Uanset hvad er der en række ting, der er værd at vide i forhold til installation, opladning, rækkevidde og økonomi. Dem kan du læse mere om her på siden.

Installation og opladning

Som elbilsejer kan du lade bilen op på flere forskellige måder, men det er din boligform, der bestemmer, hvor mange muligheder du har.

Alle elbilsejere kan lade op hos alle landets ladeoperatører, der har opsat ladestandere. Du behøver altså ikke at tegne en aftale om abonnement for at bruge de offentligt tilgængelige ladepunkter. Kører du rigtig meget, kan det dog være en ide at undersøge abonnementsmulighederne hos den ladeoperatør, der har flest ladestandere i dit område. Mange operatører tilbyder i dag abonnementer, hvor du kan lade uden loft, til en fast månedlig pris.

Det et nemt at være elbilsejer, hvis du bor i hus. Så kan du nemlig oplade din elbil derhjemme via en ladeboks og vågne til ”fuld tank” hver morgen.

Det er også muligt at oplade hjemme med et ”kraftstik,” hvis du får en autoriseret elektriker til at klargøre CEE-kontakten i din nuværende eltavle. Der er dog stadig tale om en separat installation ligesom med ladeboksen, for de ledninger og installationer, du allerede har i dit hus, er kun beregnet til husholdningsapparater.

Læs, hvordan du gør boligen klar til en elbil

Bor du i lejlighed, er vilkårene stort set, som du kender dem fra diesel- og benzinbiler. Men i stedet for at køre på tankstationen, når vognen er kvartfuld, tanker du op på de offentligt tilgængelige ladestandere, som der hele tiden bliver flere af i hele landet. Der findes indtil flere apps med kort over ladepunkter, så du altid kan finde en tæt på dig.

Flere og flere boligforeninger (både lejer-andels- og ejerforeninger) får også etableret ladestandere på de tilhørende parkeringsområder.

I sommerhuset gælder de samme forhold som i helårshuset, men her kan der være længere fra elbilen til den nærmeste stikkontakt. Det er ikke tilladt at bruge en ”flytbar” stikkontakt som fx en forlængerledning eller en kabeltromle, så også her skal der etableres en separat installation med RCD-relæ og ladeboks eller CEE-stik.

Mange sommerhusejere vælger i stedet at benytte den nærmeste offentlige ladestander.

Opladning af batteriet

Den strøm, der løber i det almindelige elnet, er vekselstrøm (AC), mens batteriet i en el- og hybridbil bruger jævnstrøm (DC). Der sidder derfor en omformer/on-board-lader (OBC) i elbilen, som konverterer vekselstrømmen til jævnstrøm.

Nogle ladere har indbygget konvertering fra AC til DC og en væsentligt højere effekt, og så kan opladningen gå rigtig meget stærkere. Det er dog ikke kun den effekt, ladestanderen kan levere, der er afgørende, men også elbilens batterikapacitet og indbyggede udstyr, der bestemmer, hvor hurtigt det går med at fylde batteriet op.

Hvor lang tid tager det at lade op?

Det er umuligt at svare entydigt på, hvor lang tid det tager at lade en elbil op. Dels er der store forskelle mellem de forskellige bilmærker, antallet af faser i stikket og størrelsen på batteriet, dels sker der så meget på elbilsmarkedet i disse år, at tidsangivelser meget hurtigt kommer ud af trit med virkeligheden. Dog findes der en tommelfingerregel: En elbil med en 3-faset lader får energi til 50—60 km/pr. time i opladeren. Har man derimod en 1-faset lader, tager det tre gange så lang tid.

Hvor langt rækker et fuldt batteri?

Rækkevidde er et af de allervigtigste parametre, når benzin- eller dieselbilen skal skiftes ud med en elbil. Og det er ikke et enkelt spørgsmål at besvare. Ud over det indlysende, at bilens batterikapacitet er afhængig af størrelsen på både bilen og batteriet, så er der en række andre ting, der også spiller ind på, hvor langt du kan køre på en opladning. Nogle kan du selv skrue på, andre ikke:

  • Batteriets alder
    Batteriets kapacitet bliver mindre med tiden. Både brug og alder er med til at reducere elbilsbatteriets maksimumkapacitet. Princippet er det samme, som du kender det fra din mobiltelefon.
  • Opladningsmønster
    Det kan svare sig kun at lade elbilens batteri op til 80 %. De sidste 20 % tager nemlig næsten dobbelt så lang tid at lade op og koster derfor også mere. Samtidig slider det på batteriet at være ladet helt op over længere tid. Skal du køre langt, kan du sagtens lade batteriet helt op, inden du kører. Men du gør hverken dig selv eller batteriet en tjeneste ved at lade det op til 100 %, hver gang du har været ude at køre småture. Batteriet har dog heller ikke godt af at blive kørt helt fladt.
  • Årstid
    De danske vintre påvirker også rækkevidden. Dels påvirker frostgrader selve batteriet, så en del energi går tabt, men lave temperaturer medfører også, at vi skruer op for for klimaanlæg og sædvarme, og det kræver strøm. Du kan begrænse påvirkningen ved at varme kabinen op samtidig med, at du oplader batteriet. I de fleste elbiler kan du indstille temperaturen på forhånd, så du ikke skal varme bilen op med batteriet. Og om sommeren kan du gøre det samme, blot med omvendt fortegn – altså køle bilens kabine ned, mens du lader bilen op.
  • Samlet vægt
    I det daglige er det en god ide at rydde bagagerummet. Vægt betyder nemlig en del for bilens elforbrug – ligesom det gør for brændstofforbruget i en benzin- eller dieselbil. Og skal der en trailer bagpå, begrænser det rækkevidden markant.
  • Bilens hastighed
    Din hastighed har meget at sige for rækkevidden. Jo langsommere kørsel, des længere rækkevidde. Derfor er rækkevidden også længere ved bykørsel end ved motorvejskørsel.

Udviklingen på rækkevidde rykker hurtigt og bliver hele tiden bedre, og allerede nu kan rækkevidden på de nye elbiler snildt opfylde kørselsbehovet hos langt de fleste mennesker. Samtidig findes der nu offentligt tilgængelige ladestandere i samtlige landets 98 kommuner. Der er altså ikke længere tale om et ”storby-fænomen”. Og i takt med, at ladenetværket bliver udbygget, flytter der også hurtig- og lynladere ind i de større byer.