Skattestyrelsen har dykket ned i, om landets vindmølle-og solcellekunder betaler den rigtige elafgift. Kontrollen konkluderer, at op mod 6.000 kunder i Danmark bliver afregnet forkert, og det vil Skattestyrelsen rette op på.
Det er landets elnetselskaber, der er ansvarlige for opkrævningen af elafgiften til SKAT, og Skattestyrelsen har derfor bedt blandt andet Radius om at validere kontrollen og skrive ud til kunderne. Hos Radius er der tale om 440 kunder, har har været i den forkerte afregningskategori.
Cäthe Bay-Smidt, funktionschef i Radius, fortæller, at der i dag er tre forskellige kategorier for afregning af solcellekunder. Nye kunder bliver altid øjebliksafregnet, mens der tidligere har været mulighed for at blive omfattet af time- eller årsbaseret nettoafregning.
Omdrejningspunktet i Skattestyrelsens kontrol er, at man ikke kan være i én af de sidste to kategorier, hvis anlægget bryder én eller flere af følgende regler: Hvis anlægget er for stort (over 6 kW), hvis anlægget ikke er ejet af brugeren af huset, eller hvis anlægget forsyner erhverv eller et fritidshus.
”Der er flere forskellige modeller for afregning af solcellekunder, og det er kundernes ansvar, at de giver myndighederne og elnetselskaberne de korrekte oplysninger om deres anlæg. For ellers kan de risikere at falde i den forkerte afregningskategori. Nu har Skattestyrelsen så fundet fejl hos 440 kunder i Radius’ forsyningsområde, og dem retter vi nu henvendelse til,” fortæller Cäthe Bay-Smidt.
Kunderne har 14 dage til at til at oplyse, om der er forhold som skal tages i betragtning, og det er Skattestyrelsen, som i sidste instans vurderer forholdet. Foruden brevet fra Radius vil de involverede kunder også modtage en regning fra deres elleverandør på elafgiften med bagudrettet virkning til den 1. juli 2023. Hvor stor den regning er, vil afhænge af den enkelte kunde.
Cäthe Bay-Smidt oplyser afslutningsvis, at det udelukkende er elafgifterne, som Skattestyrelsen fokuserer på, og forhold om betaling for energi og tariffer påvirkes ikke. Energistyrelsen vil dog efterfølgende undersøge, om nogle af kunderne mister rettigheden til aftagepligt eller pristillæg. Er det tilfældet vil disse kunder modtage en henvendelse fra Energistyrelsen.
Læs mere om baggrunden for Skattestyrelsens kontrol her.
Skat har meldt ud, at både timebaseret nettoafregning og årsbaseret nettoafregning udfases i 2032 for eksisterende kunder. Der er således heller ikke kunder med nye anlæg, der bliver placeret i disse afregningskategorier. Alle nye solcellekunders betaler elafgift efter principperne i øjebliksafregning (gruppe 3).
Spørgsmål og svar:
Hvilke ikke opfyldte krav, er der tale om?
Svar: Der er flere regler for hvornår en kundes VE-anlæg ikke kan være afregnet som et gruppe 2 eller 6 anlæg. Kan du som kunde placeres i en af nedenstående kategorier, så er du ikke berettiget til at være i gruppe 2 eller gruppe 6 og skal derfor være i gruppe 3.
Kunders VE-anlæg må ikke være i gruppe 2 eller 6 hvis:
- De har installeret effekt over 6 kW (anlægget er større end 6 kW).
- VE-anlægget ikke er ejet af forbrugeren/disponenten (fx udlejet bolig).
- VE-anlægget forsyner en erhversinstallation.
- VE-anlægget benyttes på en adresse, som ikke er registreret som boligenhed i BBR.
Hvad betyder det for mig, at jeg er flyttet til gruppe 3?
Svar: Det betyder, at du som kunde skal betale mere i elafgifter, fordi elafgifterne nu skal betales for hele det elforbrug, der trækkes fra elnettet. Derudover sker der ikke længere en modregning af den overskydende elproduktion på time- eller årsbasis.
De næste 2 år er elafgiften 1 øre/kWh inkl. moms, og derfor vil påvirkningen fremadrettet være meget lille.
Hvornår bliver jeg opkrævet efterbetalingen af elafgifter?
Svar: Det er din elleverandør – og ikke dit elnetselskab – der efteropkræver elafgifterne. Hvis du vil vide mere om tidshorisonten, skal du derfor kontakte din elleverandør. Hvis du har skiftet elleverandør siden 1. juli 2023, kan du modtage en opkrævning fra en tidligere elleverandør, og det er derfor dem du skal kontakte.
Jeg er lige flyttet ind og har brug for at vide mere
Svar: Hvis du lige er flyttet ind som ejer af din bolig, skal vi nok videregive oplysningerne til SKAT, så de er informeret om, at det ikke længere er en lejer, der bor i boligen. Den nye ejer kommer kun til at hæfte for den periode, hvor vedkommende har ejet boligen – ikke for den tidligere ejer/lejer.
Men de kunder, som har modtaget en stamdatablanket – som følge af at anlægget er større end 6 kW – SKAL stadig udfylde den, så vi kan vurdere, om der er behov for en ny tilmelding af VE-anlægget i Stamdataregisteret.
Hvordan klager jeg?
Svar: Du kan ikke klage til hverken os eller til SKAT. Vi sørger dog for, at SKAT modtager alle dine oplysninger. Det er således SKAT, der træffer den endelige afgørelse. Vær opmærksom på følgende:
- Hvis kundens oplysninger bringer ny viden frem, kan det være, at SKAT revurderer situationen. Kunden kan desuden bede Skattestyrelsen om et bindende svar, hvis kunden fortsat mener, at Skattestyrelsens afgørelse er forkert.