Som det første skal du tjekke, om der er andre end dig, der mangler strøm. Hvis dine naboer også mangler strøm, er der sandsynligvis tale om en fejl på elnettet.
Du kan få besked via sms og e-mail, hvis strømmen pludselig går i dit område.
Måleren lyser konstant rødt:
Hvis der en lampe som lyser konstant rødt på elmåleren, skal du kontakte din elleverandør. Du kan se, hvem din elleverandør er på din regning eller på din oversigt fra Betalingsservice.
Måleren blinker rødt:
Hvis der er en lampe, som blinker rødt, har elmåleren været fjernafbrudt, og du kan nu tilslutte den igen. For at tilslutte elmåleren og få strømmen tilbage, så læs afsnittet ’Tilslutning efter afbrydelse’ her i folderen.
Mangler du én eller flere faser:
Kig efter faserne L1, L2 eller L3 nederst til venstre i elmålerens display. Se et billede af displayet her i folderen.
Er dit HFI/HPFI relæ ikke slået fra, så er der sandsynligvis sprunget en sikring enten i din installation eller i kabelskabet ved vejen. Følg vejledningen ’Udskiftning af sikring’ herunder.
Mangler du strøm til nogle af dine apparater, fx noget lys, nogle kontakter eller en del af køkkenet, så er det sandsynligvis en sikring, der er sprunget eller slået fra.
Hvis ingen sikringer er slået fra eller er sprunget, så kunne du mangle strøm fra kabelskabet ude ved vejen. Dette kan være en stikledningfejl. Læs mere i ‘Fejl på stikledningen’ herunder.
Hvis du tror, at du mangler strøm fra kabelskabet ved vejen, så kan det skyldes en fejl på stikledningen, der går fra kabelskabet ved vejen hen til installationen.
Stikledningen er ikke overdraget til Radius:
Der mangler spænding på en eller flere af elmålerens faser, men stikledningen er ikke overdraget til Radius. Du skal kontakte en elinstallatør. Hvis du bor i en etageejendom, så kontakt viceværten eller bestyrelsen for at høre, hvordan du skal forholde dig.
Stikledningen er overdraget til Radius:
Der mangler spænding på en eller flere af elmålerens faser, der er ingen aktuelle strømafbrydelser, måleren og egen installation er gennemgået, og stikledningen er overdraget til Radius: Ring til Elkontrolcenteret på 70 20 58 00, så sender vi en tekniker ud, som kan reparere eventuelle fejl på stikledningen eller stiksikringen.
Du kan se på din elregning, om du betaler stikledningsabonnement til os – hvis du gør, så har du overdraget din stikledning til Radius.
Læs mere om stikledninger, og se Betingelserne for overdragede stik.
Hvis der er stiksikringer i kabelskabet, der springer, så anbefaler vi, at du kontakter en elinstallatør, som kan undersøge belastningen af din elinstallation. Hvis vi skal udskifte stiksikringerne mere end én gang inden for 12 måneder pga. en overbelastning i din installation, så sender vi dig et gebyr for vores arbejde. Se prisen under Tekniske gebyrer.
Hvis du oplever skader på dine apparater efter en strømafbrydelse, skal du kontakte dit eget forsikringsselskab.
Radius
Teknikerbyen 25
2830 Virum
Danmark
70 20 48 00
Cvr-nr.: 29915458
Radius er Danmarks største elnetselskab. Vores elnet transporterer strøm til 1 million hjem og virksomheder i Københavnsområdet, Nordsjælland og dele af Midtsjælland.