Mangler du strøm?

Gør dette, hvis du mangler strøm

Er I flere, der mangler strøm?

Som det første skal du tjekke, om der er andre end dig, der mangler strøm. Hvis dine naboer også mangler strøm, er der sandsynligvis tale om en fejl på elnettet.

Er det kun dig, der mangler strøm?

Hvis strømmen kun er gået hos dig, kan det skyldes, at elmåleren har været afbrudt. Det kan også være et defekt apparat, der har sprunget en sikring, eller fået din HFI-/HPFI-afbryder til at slå fra.

Hvis du har skader

Hvis du oplever skader på dine apparater efter en strømafbrydelse, skal du kontakte dit eget forsikringsselskab.

Få besked hvis strømmen går

Du kan få besked via sms, hvis strømmen pludselig går i dit område.

Få strømmen tilbage – sådan gør du

Måleren lyser konstant rødt:
Hvis der en lampe som lyser konstant rødt på elmåleren, skal du kontakte din elleverandør. Du kan se, hvem din elleverandør er på din regning eller på din oversigt fra Betalingsservice.

Måleren blinker rødt:
Hvis der er en lampe, som blinker rødt, har elmåleren været fjernafbrudt, og du kan nu tilslutte den igen. For at tilslutte elmåleren og få strømmen tilbage, så læs afsnittet ’Tilslutning efter afbrydelse’ her i folderen.

Mangler du én eller flere faser:
Kig efter faserne L1, L2 eller L3 nederst til venstre i elmålerens display. Se et billede af displayet her i folderen.

  • Hvis en eller flere faser mangler, så kan du se, om der er strømafbrydelse i dit område på vores side med Aktuelle strømafbrydelser.
  • Hvis der ikke er strømafbrydelse, og du kun har én fase synlig i displayet og derfor mangler helt eller delvist strøm, så skal du følge vejledningen ‘Find et defekt apparat’ herunder.
  1. Er HFI-/HPFI-afbryderen slået fra? Prøv at slukke alle gruppeafbrydere.
  2. Slå nu HFI-/HPFI-afbryderen til igen, og tænd gruppeafbryderne en ad gangen. Når HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, ved du, at fejlen er i den gruppe. Sluk for alle apparater i gruppen.
  3. Slå HFI-/HPFI-afbryderen og gruppeafbryderen med det defekte apparat til igen.
  4. Tænd apparaterne i gruppen et efter et. Når HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, ved du, hvilket apparat der er i stykker. Sluk det.
  5. Slå HFI-/HPFI-afbryderen og alle gruppeafbrydere til igen. Så skulle du gerne have strøm igen.
  6. Slår din HFI-/HPFI-afbryder stadig fra, skal du kontakte en elinstallatør.

Er dit HFI/HPFI relæ ikke slået fra, så er der sandsynligvis sprunget en sikring enten i din installation eller i kabelskabet ved vejen. Følg vejledningen ’Udskiftning af sikring’ herunder.

Mangler du strøm til nogle af dine apparater, fx noget lys, nogle kontakter eller en del af køkkenet, så er det sandsynligvis en sikring, der er sprunget eller slået fra.

  1. Kontroller, om en sikring er sprunget eller en automatsikring slået fra. Er det tilfældet, så kan du have et defekt apparat eller delvist strøm et sted i huset.
  2. Sluk alle apparater, der sidder på den samme gruppe, som sikringen dækker.
  3. Slå automatsikringen til igen, eller udskift sikringen.
  4. Tænd apparaterne igen ét ad gangen.
  5. Når automatsikringen slår fra igen, eller sikringen springer, så ved du, hvilket apparat der er i stykker. Sluk det.
  6. Tænd automatsikringen, eller udskift sikringen igen, så skulle du gerne have strøm igen.
  7. Slår automatsikringen stadig fra, eller springer sikringen igen, så skal du kontakte en elinstallatør.

Hvis ingen sikringer er slået fra eller er sprunget, så kunne du mangle strøm fra kabelskabet ude ved vejen. Dette kan være en stikledningfejl. Læs mere i ‘Fejl på stikledningen’ herunder.  

Hvis du tror, at du mangler strøm fra kabelskabet ved vejen, så kan det skyldes en fejl på stikledningen, der går fra kabelskabet ved vejen hen til installationen. 

Stikledningen er ikke overdraget til Radius:
Der mangler spænding på en eller flere af elmålerens faser, men stikledningen er ikke overdraget til Radius. Du skal kontakte en elinstallatør. Hvis du bor i en etageejendom, så kontakt viceværten eller bestyrelsen for at høre, hvordan du skal forholde dig.

Stikledningen er overdraget til Radius:
Der mangler spænding på en eller flere af elmålerens faser, der er ingen aktuelle strømafbrydelser, måleren og egen installation er gennemgået, og stikledningen er overdraget til Radius: Ring til Elkontrolcenteret på 70 20 58 00, så sender vi en tekniker ud, som kan reparere eventuelle fejl på stikledningen eller stiksikringen.

Du kan se på din elregning, om du betaler stikledningsabonnement til os –  hvis du gør, så har du overdraget din stikledning til Radius.

Læs mere om stikledninger, og se Betingelserne for overdragede stik.

Hvis der er stiksikringer i kabelskabet, der springer, så anbefaler vi, at du kontakter en elinstallatør, som kan undersøge belastningen af din elinstallation. Hvis vi skal udskifte stiksikringerne mere end to gange inden for 12 måneder pga. en overbelastning i din installation, så sender vi dig et gebyr for vores arbejde. Se prisen under Tekniske gebyrer.

Du har i gennemsnit strøm 99,995 % af tiden

Nettariffen dækker vores drift af elnettet og udgør en mindre del af din samlede elregning. Vi sætter tarifferne op næste år som følge af stigende priser på el og stigende inflation.