Gør boligen klar til elbil
Vælg mellem forskellige typer af hjemmeinstallation
De ledninger og installationer, du allerede har i dit hus, er kun beregnet til husholdningsapparater. Og selvom nogle af disse apparater trækker en del strøm (fx tørretumbler og opvaskemaskine), er der ingen almindelige elinstallationer, der kan klare en høj belastning i de 7-8 timer, det tager at lade en elbil op hjemme i indkørslen.
Din elbil skal lade op via et sikkert og ubrudt kredsløb, der løber direkte fra din eltavle til dit ladepunkt, fx en ladeboks.
Den separate installation til elbilen skal laves som en udvidelse af den eksisterende eltavle. En autoriseret elinstallatør skal montere et nyt RCD-relæ (HPFI-relæ) og trække et nyt kabel frem til den husvæg eller carport, som ladeboksen eller CEE-stikket skal monteres på.
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at du får opsat en vægmonteret ladeboks, der er sluttet direkte til den faste installation i din bolig. En ladeboks kan nemlig klare den længerevarende, høje belastning – i modsætning til dine almindelige inden- og udendørsstikkontakter, der kun er beregnet til husholdningsapparater
To typer at vælge imellem og en absolut nødløsning:
En ladeboks er en separat installation med eget RCD-relæ (HPFI-relæ), der bliver tilsluttet din eltavle. Ladeboksen bliver typisk placeret direkte på din husvæg eller i din carport med et fast kabel, som kun forsyner elbilen. Det er en nem løsning, som ligner den, du måske allerede kender fra ladestandere i bybilledet. Og det er en sikker løsning, fordi ladeboksen kan klare de høje belastninger over længere tid. Og så er det en smart løsning, fordi ladeboksen ofte er intelligent: Ikke alene sikrer den, at bilen altid oplader stabilt og korrekt, hvilket er optimalt for batteriets levetid. Ladeboksen kommunikerer også med din elbil og sikrer, at ladekablet er korrekt forbundet inden opladning og giver dig mulighed for at styre tidspunkter for opladning. Så kan du fx vælge at oplade om natten, hvor strømmen primært kommer fra vedvarende energikilder, og kWh-prisen (tariffen) typisk er på sit laveste. En række udbydere af ladebokse tilbyder også at styre din opladning via ladeboksen, så du altid får det bedste mix af grøn og billig strøm.
Type | Ladeboks (mode 3) |
Spænding | 3 x 230V |
Strømstyrke | 3 x 16A / 3 x 32 A |
Antal faser | 3 faser AC |
Effekt | Typisk 11 eller 22 kW |
Batteriladetid, 22 kWh | Variabel |
Batteriladetid, 85 kWh | Variabel |
Med denne løsning bliver din nuværende eltavle også udvidet med en separat installation, der kun forsyner elbilen for at sikre de øvrige installationer mod overbelastning. Ligesom ved opsætning af en ladeboks vil denne hjemmeinstallation typisk kræve, at der bliver trukket et kabel med eget RCD-relæ frem til et CEE-stik i din carport eller på din husvæg – stikket kender du måske fra campingpladsen eller lystbådehavnen. Den separate installation er også en sikker løsning til opladning af din elbil, fordi installation og CEE-stik netop er beregnet til at klare den høje og længerevarende belastning, der opstår ved opladning af en elbil. Men hvor der i ladeboksen ofte sidder et fast kabel, som nemt forbindes til bilens stik, skal du med denne løsning anvende et løst ladekabel med en påmonteret styreboks på kablet mellem CEE-stikket og bilens stik.
Type | Blåt CEE-industristik (mode 2) | Rødt CEE-industristik (mode 2) |
Udseende | ||
Spænding | 230V | 3 x 230V |
Strømstyrke | 16A | 3 x 16A |
Antal faser | 1 fase AC | 3 faser AC |
Effekt | 3,7 kW | 11 kW |
Batteriladetid, 22 kWh | 6-8 timer | 2-3 timer |
Batteriladetid, 5 kWh | Ca. 20 timer | Ca. 7 timer |
Når du køber en elbil, følger der gerne et nødkabel til en almindelig stikkontakt med jordforbindelse med i bagagerummet. Dette nødkabel bliver også kaldt et ’mormorkabel’, fordi det kun er beregnet til brug i de situationer, hvor du ikke har mulighed for at lade bilen op via en dedikeret ladeinstallation. Fx når du besøger mormor, som ikke selv har ladeboks eller CEE-stik.
Sikkerhedsstyrelsen fraråder helt brug af nødkablet, fordi risikoen for elektrisk stød og overophedede elinstallationer og ildebrand er stor.
Du har strøm nok i kontakten
Uanset hvilken type installation du vælger, vil der være strøm nok i elnettet til at oplade din elbil. Det gennemsnitlige danske enfamilieshus har 3 faser og 16 ampere, og det er mere end rigeligt – også når du kombinerer din nuværende husholdning med opladning af en elbil. Hvis du bor i rækkehus eller dit behov kombineres med fx elvarme, varmepumpe eller swimmingpool, så kan dit leveringsomfang i visse tilfælde være begrænset. Du skal også være opmærksom på, at sommerhusinstallationer sjældent er dimensioneret til samme leveringsomfang som et helårshus.
Priser og betingelser
Hvis du er elinstallatør, så kan du finde tilslutningsbestemmelser og få information om gebyrer og betingelser her.