Er strømmen gået?
Her finder du et overblik over de strømafbrydelser, vi har registreret lige nu. Du finder også information om, hvad du kan gøre, når du står midt i en strømafbrydelse.
Priser og forbrug
Her kan du læse, hvad du som elnetkunde betaler til Radius. Du kan også blive klogere på, hvor meget af din samlede elregning, der dækker brugen af elnettet til at transportere din strøm.
Din tilslutning
Her kan du finde information om vilkår for din tilslutning til elnettet. Du kan også læse om, hvordan elmåleren virker og, hvordan du kan bruge den til at følge dit elforbrug.
Hjælp og kontakt​
Find hurtigt svar på de spørgsmål, vi oftest bliver stillet. Hvis du gerne vil tale med en medarbejder hos os, finder du vores telefonnummer nederst på siden.

Brug for ny eller ændret tilslutning?

Når du bygger om eller bygger nyt, kan dit tilslutningsbehov ændre sig. Det gælder også, hvis du fx får elbil eller solceller.

Bag om processen

Kræver din ændring, at vi udbygger elnettet?

Ofte kan vi tilslutte mindre installationer direkte i det eksisterende elnet. Men i nogle tilfælde udløser din ændring et behov for udbygning af elnettet i dit område. Se her, hvad det betyder for processen.

Simpel tilslutning

Der er plads i elnettet til de fleste små tilslutninger

Første skridt, når du skal have en ny tilslutning eller ændre din eksisterende, er at kontakte en elinstallatør, som skal udføre det praktiske arbejde.

Elinstallatøren tager sig af kommunikationen med os, herunder at oprette og færdigmelde din tilslutning i vores ISB-system. Når installatøren har oprettet din sag hos os, anviser vi din tilslutning til et egnet tilslutningspunkt i elnettet. For at sikre, at vi behandler din sag til tiden, er det vigtigt, at installatøren meddeler idriftsættelsesdatoen på ISB’en.

Installatørens færdigmelding af arbejdet til os er din garanti for, at arbejdet er udført lovmæssigt korrekt. Hvis du skal have en ny tilslutning, opsætter vi efter færdigmeldingen den elmåler, som skal bruges til at afregne dit elforbrug. Din installatør aftaler på vegne af dig, hvornår vi skal komme og sætte måleren op.

Brug for lidt mere

En lille ændring kan udløse en større udbygning

Nogle gange kan selv en lille ændring betyde, at vi skal udbygge elnettet i dit område. Vi udbygger som udgangspunkt præventivt, men det kan ske, at elforbruget i et område stiger eksplosivt på kort tid.

Hvis du skal have en ny eller ændret tilslutning tilslutning, skal du altid starte med at kontakte en elinstallatør, som skal udføre det praktiske arbejde. Elinstallatøren tager sig af kommunikationen med os, herunder at oprette din tilslutning i vores ISB-system. 

Hvis din tilslutning udløser en udbygning af elnettet i dit område, betyder det først og fremmest, at det kan tage længere tid end normalt. Din elinstallatør kan informere dig om, hvor lang tid vi forventer, at det vil tage.

Når din installatør færdigmelder arbejdet til os, er det din garanti for, at arbejdet er udført lovmæssigt korrekt. Hvis der er ale om en ny tilslutning, opsætter vi efter færdigmeldingen den elmåler, som skal bruges til at afregne dit elforbrug. Din installatør aftaler på vegne af dig, hvornår vi kan komme og sætte måleren op.

Tidlig dialog

Større eller komplekse tilslutninger

Du kan kontakte os, hvis du ønsker en tidlig dialog om: 

  • Afklaring af gældende regler for særlige tilslutning, fx direkte linjer, begrænset netadgang og energifællesskaber
  • Mulighed for tilslutning af store anlæg (forbrug, produktion eller energilager), hvor den ønskede effekt, fysisk placering eller lign. endnu ikke er afklaret

Strøm mens du renoverer

Hvis du fraflytter din bolig, mens du renoverer, skal din elmåler afmeldes. Det er din elinstallatør, der skal sørge for det.

Skal du flytte?

Du behøver ikke at ændre i din tilslutning, hvis du flytter. Du skal bare sørge for at melde flytningen til din elleverandør og vælge en elleverandør på din nye adresse.