Er strømmen gået?
Her finder du et overblik over de strømafbrydelser, vi har registreret lige nu. Du finder også information om, hvad du kan gøre, når du står midt i en strømafbrydelse.
Priser og forbrug
Her kan du læse, hvad du som elnetkunde betaler til Radius. Du kan også blive klogere på, hvor meget af din samlede elregning, der dækker brugen af elnettet til at transportere din strøm.
Din tilslutning
Her kan du finde information om vilkår for din tilslutning til elnettet. Du kan også læse om, hvordan elmåleren virker og, hvordan du kan bruge den til at følge dit elforbrug.
Hjælp og kontakt​
Find hurtigt svar på de spørgsmål, vi oftest bliver stillet. Hvis du gerne vil tale med en medarbejder hos os, finder du vores telefonnummer nederst på siden.

Er strømmen kun gået hos dig?

Måske ligger fejlen lokalt hos dig, så du kan løse problemet selv. Hvis intet virker, skal du have fat i en elinstallatør, der kan undersøge problemet for dig.

Hjælp til selvhjælp

Dette kan du tjekke selv

Hvis du er den eneste i dit nærområde, der mangler strøm, skyldes det formentligt, at fejlen ikke ligger i elnettet, men et sted i dine egne installationer.

Hvordan lyser elmåleren?

Måleren lyser konstant rødt:
Hvis der en lampe som lyser konstant rødt på elmåleren, skal du kontakte den elleverandør, som du køber din strøm hos. Du kan se, hvem din elleverandør er på din elregning eller på din oversigt fra Betalingsservice.

Måleren blinker rødt:
Hvis der er en lampe, som blinker rødt, har elmåleren været fjernafbrudt, og du kan nu tilslutte den igen. For at tilslutte elmåleren og få strømmen tilbage, så læs afsnittet ’Tilslutning efter afbrydelse’ her i folderen under punkt 4.

Mangler du én eller flere faser:
Kig efter faserne L1, L2 eller L3 nederst til venstre i elmålerens display. Se et billede af displayet her i folderen under punkt 2.

  1. Hvis en eller flere faser mangler, så kan du se, om der er strømafbrydelse i dit område på vores side med aktuelle strømafbrydelser.
  2. Hvis der ikke er strømafbrydelse, og du kun har én fase synlig i displayet og derfor mangler helt eller delvist strøm, så skal du følge vejledningen ‘Find et defekt apparat’ herunder.

Er relæet er slået fra

Hvis din HFI-/HPFI-afbryder er slået fra:

  1. Prøv at slukke alle gruppeafbrydere.
  2. Slå herefter HFI-/HPFI-afbryderen til igen, og tænd gruppeafbryderne en ad gangen.
  3. Hvis HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, når du tænder en gruppeafbryder, ved du, at fejlen er i denne gruppe. Sluk for alle apparater i gruppen.
  4. Slå herefter HFI-/HPFI-afbryderen og gruppeafbryderen med det defekte apparat til igen.
  5. Tænd apparaterne i gruppen et efter et.
  6. Når HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, ved du, hvilket apparat, der er i stykker. Sluk det.
  7. Slå HFI-/HPFI-afbryderen og alle gruppeafbrydere til igen. Så skulle du gerne have strøm igen.
  8. Slår din HFI-/HPFI-afbryder stadig fra, skal du kontakte en elinstallatør.

Er dit HFI/HPFI relæ ikke slået fra, så er der sandsynligvis sprunget en sikring enten i din installation eller i kabelskabet ved vejen. Følg vejledningen til, hvordan du kan udskifte en sikring i det næste faneblad.

Find fejlen, når du mangler strøm enkelte steder

Mangler du strøm til nogle af dine apparater, fx noget lys, nogle kontakter eller en del af køkkenet, så er det sandsynligvis en sikring, der er sprunget eller slået fra.

  1. Kontroller, om en sikring er sprunget eller en automatsikring slået fra. Er det tilfældet, så kan du have et defekt apparat eller delvist strøm et sted i huset.
  2. Sluk alle apparater, der sidder på den samme gruppe, som sikringen dækker.
  3. Slå automatsikringen til igen, eller udskift sikringen.
  4. Tænd apparaterne igen ét ad gangen.
  5. Når automatsikringen slår fra igen, eller sikringen springer, så ved du, hvilket apparat der er i stykker. Sluk det.
  6. Tænd automatsikringen, eller udskift sikringen igen, så skulle du gerne have strøm igen.
  7. Slår automatsikringen stadig fra, eller springer sikringen igen, så skal du kontakte en elinstallatør.

 

Hvis ingen sikringer er slået fra eller er sprunget, så kunne du mangle strøm fra kabelskabet ude ved vejen. Dette kan være en stikledningfejl. Læs mere i ‘Fejl på stikledningen’ herunder.  

En mand der læner sig op af et kabelskab og kigger på sin telefon
Kabelfejl

Fejlen kan også ligge i din stikledning

Hvis du har tjekket elmåler, relæ og sikringer uden held, kan fejlen ligge i din stikledning. Stikledningen er det kabel, der går fra kabelskabet ude ved vejen og ind til din bolig.

De fleste kunder ejer selv deres stikledning. Nogle kunder har dog overdraget ejerskabet til Radius. Du kan se på din elregning, om du betaler stikledningsabonnement til os –  hvis du gør, så har du overdraget din stikledning til Radius.

Læs mere om stikledninger, og se Betingelserne for overdragede stik.

Er der sprunget en stiksikring i kabelskabet?

Hvis der er stiksikringer i kabelskabet, der springer, anbefaler vi, at du kontakter en elinstallatør, som kan undersøge belastningen af din elinstallation. Hvis stiksikringerne springer som følge af fejl i installationen, noterer vi ikke sikringsbruddet som en overskridelse af leveringsomfanget. Skyldes sikringsbruddet imidlertid, at du bruger mere strøm end dit leveringsomfang muliggør, opkræver vi betaling for en udvidelse af leveringsomfanget.
CR_Ikoner_blue_RGB_Lyn

Fandt du ikke løsningen på denne side?

Som udgangspunkt skal du kontakte din elleverandør, hvis du har spørgsmål til strømmen i din bolig eller virksomhed. Din elleverandør kan svare på de fleste spørgsmål og i nogle tilfælde sende dig videre til os eller bede dig om at kontakte en elinstallatør. Det er også din elleverandør, som kan bestille en lukning af og senere en genåbning for strømmen, hvis der fx har været problemer med betalingen af en elregning.
Ikon af et telefon headset.