Er strømmen kun gået hos dig?
Måske ligger fejlen lokalt hos dig, så du kan løse problemet selv. Hvis intet virker, skal du have fat i en elinstallatør, der kan undersøge problemet for dig.
Dette kan du tjekke selv
Hvis du er den eneste i dit nærområde, der mangler strøm, skyldes det formentligt, at fejlen ikke ligger i elnettet, men et sted i dine egne installationer.
Hvordan lyser elmåleren?
Måleren lyser konstant rødt:
Hvis der en lampe som lyser konstant rødt på elmåleren, skal du kontakte den elleverandør, som du køber din strøm hos. Du kan se, hvem din elleverandør er på din elregning eller på din oversigt fra Betalingsservice.
Måleren blinker rødt:
Hvis der er en lampe, som blinker rødt, har elmåleren været fjernafbrudt, og du kan nu tilslutte den igen. For at tilslutte elmåleren og få strømmen tilbage, så læs afsnittet ’Tilslutning efter afbrydelse’ her i folderen under punkt 4.
Mangler du én eller flere faser:
Kig efter faserne L1, L2 eller L3 nederst til venstre i elmålerens display. Se et billede af displayet her i folderen under punkt 2.
- Hvis en eller flere faser mangler, så kan du se, om der er strømafbrydelse i dit område på vores side med aktuelle strømafbrydelser.
- Hvis der ikke er strømafbrydelse, og du kun har én fase synlig i displayet og derfor mangler helt eller delvist strøm, så skal du følge vejledningen ‘Find et defekt apparat’ herunder.
Er relæet er slået fra
Hvis din HFI-/HPFI-afbryder er slået fra:
- Prøv at slukke alle gruppeafbrydere.
- Slå herefter HFI-/HPFI-afbryderen til igen, og tænd gruppeafbryderne en ad gangen.
- Hvis HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, når du tænder en gruppeafbryder, ved du, at fejlen er i denne gruppe. Sluk for alle apparater i gruppen.
- Slå herefter HFI-/HPFI-afbryderen og gruppeafbryderen med det defekte apparat til igen.
- Tænd apparaterne i gruppen et efter et.
- Når HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, ved du, hvilket apparat, der er i stykker. Sluk det.
- Slå HFI-/HPFI-afbryderen og alle gruppeafbrydere til igen. Så skulle du gerne have strøm igen.
- Slår din HFI-/HPFI-afbryder stadig fra, skal du kontakte en elinstallatør.
Er dit HFI/HPFI relæ ikke slået fra, så er der sandsynligvis sprunget en sikring enten i din installation eller i kabelskabet ved vejen. Følg vejledningen til, hvordan du kan udskifte en sikring i det næste faneblad.
Find fejlen, når du mangler strøm enkelte steder
Mangler du strøm til nogle af dine apparater, fx noget lys, nogle kontakter eller en del af køkkenet, så er det sandsynligvis en sikring, der er sprunget eller slået fra.
- Kontroller, om en sikring er sprunget eller en automatsikring slået fra. Er det tilfældet, så kan du have et defekt apparat eller delvist strøm et sted i huset.
- Sluk alle apparater, der sidder på den samme gruppe, som sikringen dækker.
- Slå automatsikringen til igen, eller udskift sikringen.
- Tænd apparaterne igen ét ad gangen.
- Når automatsikringen slår fra igen, eller sikringen springer, så ved du, hvilket apparat der er i stykker. Sluk det.
- Tænd automatsikringen, eller udskift sikringen igen, så skulle du gerne have strøm igen.
- Slår automatsikringen stadig fra, eller springer sikringen igen, så skal du kontakte en elinstallatør.
Hvis ingen sikringer er slået fra eller er sprunget, så kunne du mangle strøm fra kabelskabet ude ved vejen. Dette kan være en stikledningfejl. Læs mere i ‘Fejl på stikledningen’ herunder.
Fejlen kan også ligge i din stikledning
Hvis du har tjekket elmåler, relæ og sikringer uden held, kan fejlen ligge i din stikledning. Stikledningen er det kabel, der går fra kabelskabet ude ved vejen og ind til din bolig.
De fleste kunder ejer selv deres stikledning. Nogle kunder har dog overdraget ejerskabet til Radius. Du kan se på din elregning, om du betaler stikledningsabonnement til os – hvis du gør, så har du overdraget din stikledning til Radius.
Læs mere om stikledninger, og se Betingelserne for overdragede stik.