Østdanske elbilister sparer mange penge på ændrede ladevaner

Antallet af elbiler har taget fart, men der er stor forskel på, hvornår ejerne lader, og hvad de betaler for det. En analyse fra de østdanske netselskaber, Cerius-Radius, viser, at elbilisterne har ændret deres ladevaner og flyttet meget opladning til om natten, hvilket resulterer i lavere elregninger.

Skal elbilen fyldes op sidst på eftermiddagen og først på aftenen, når den bliver parkeret i carporten efter arbejde, eller kan opladningen vente til nattetimerne?

En ny analyse fra Cerius-Radius, der står for at transportere strøm til 1,5 mio. elkunder i størstedelen af Østdanmark, viser, at flere elbilsejere med ladebokse på hjemmeadressen end tidligere venter med opladningen. Det betyder i sidste ende en mindre elregning, da den rå elpris typisk er lavere om natten, samt at prisen for at få leveret strøm, tarifferne, er billigst på det tidspunkt af døgnet.

De nye tal fra netselskaberne viser således, at elbilsejerne i Østdanmark med egen ladeboks har flyttet, hvad der svarer til 11 procentpoint af den samlede opladning fra dagtimerne til natten fra vinteren 2022 til vinteren 2023. Det betyder, at det nu er mere end halvdelen af den samlede opladning hos elbilister med ladeboks derhjemme, der finder sted i nattetimerne.

Disse elbilister har typisk et forbrug til bilen på 4.000 kWh om året. Hvis det forbrug fordeler sig ligeligt ud over året, vil opladning i alene i aftentimerne koste over 6.000 kr. i elpris plus tariffer. Hvis man derimod alene oplader om natten, vil den pris derimod være knap 2.500 kr. Det svarer altså til en besparelse på mere end 3.500 kr. for den gennemsnitlige elbilist, der tænker over, hvornår bilen skal lades op kontra dem, der blot sætter stikket i og lader sidst på eftermiddagen og først på aftenen.

Jens Fossar Madsen, adm. direktør i Cerius-Radius, mener, at det et udtryk for, at mange elbilister har set den økonomiske fidus i at ændre ladevaner, og samtidig tilføjer han, at ladeoperatørerne har været gode til at implementere løsninger i deres apps, så kunderne nemt kan slå en funktion til, så bilens opladning først starter, når priserne er lave.

”Det har kæmpe betydning, at vi alle fordeler vores elforbrug ud over døgnets timer. Og det er en win-win. For kunderne sparer mange penge ved at tænke over placeringen af deres forbrug, og samtidig er det godt for elnettet. Det betyder nemlig, at vi som netselskaber kan holde vores udgifter nede samt prioritere vores arbejde med at forstærke og udbygge elnettet de steder, hvor behovet er størst,” siger Jens Fossar Madsen, og fortsætter:

”Vi ser tallene som et udtryk for, at kunderne er villige til at ændre deres vaner. For størstedelens vedkommende er det jo ikke vigtigt, hvornår bilen lader. Der skal bare være strøm på den næste morgen, når de skal på arbejde. Lige sådan kan der også være mange, hvor det ikke er vigtigt lige præcis, hvornår vaske- og opvaskemaskinen samt tørretumbleren kører. Så jeg tror ikke, at vi har set toppen af denne udvikling, og det vil ikke undre mig, hvis vi om et år ser endnu flere elbilister og elkunder, der har nedbragt deres elregning ved at flytte strømforbrug til nattetimerne,” fortæller Cerius-Radius’ direktør.

Fremtidssikring af elnettet

Elbilerne med tilhørende ladebokse er dog kun en lille del af den accelererede elektrificering, som netselskaberne oplever lige nu, fortæller Jens Fossar Madsen.

”Vi kigger ind i en årrække, hvor antallet af elbiler vil vokse betragteligt. Vi oplever faktisk en enorm efterspørgsel på el på tværs af kundetyper og i hele vores forsyningsområde, så vi alle kan mindske afhængigheden af fossile brændsler som olie, benzin og gas. Den grønne omstilling af vores energiforbrug stiller krav til elnettet, og der har vi en nøglerolle som netselskaber, når det kommer til at fremtidssikre elnettet. Derfor regner vi med at fordoble vores investeringer i at forstærke og udbygge nettet frem mod 2030 til mere end 2 mia. kr. årligt. Det er blandt andet afgørende for, at endnu flere trygt kan investere i blandt andet elbiler med tilhørende ladebokse,” lyder budskabet fra Jens Fossar Madsen, adm. direktør i Cerius-Radius.