Hovedstadens Letbane

Vi omlægger kabler til det store letbane-projekt mellem Lyngby og Ishøj

Arbejdet med at anlægge hovedstadens nye letbane er i fuld gang, og fra 2025 skulle det gerne blive både nemmere og hurtigere at rejse på tværs af hovedstadsområdet mellem Lyngby i nord og Ishøj i syd. Den 28 km lange strækning får i alt 29 stationer, og med afgang hvert 5. minut i dagtimerne vil den være et oplagt alternativ for mange af de morgen- og eftermiddagspendlere, der i dag sidder fanget i bilkøer på Ring 3, når Danmark møder og får fri fra arbejde.

Radius deltager i projektet

En del af strækningen på den nye letbane ligger i vores forsyningsområde, og frem til år 2022 omlægger vi derfor ca. 70 km kabler i 27 km kabelgrave. Det er et stort projekt, og når vi har mest tryk på, graver vi 13 forskellige steder på strækningen på én gang.

Når letbanen kører sin første tur i løbet af 2025, vil det også være Radius, der transporterer strøm til letbanen på denne strækning.

Fakta om Hovedstadens Letbane

  • I ét letbanetog er der plads til ca. 260 passagerer. Det svarer til kapaciteten for ca. fire bybusser.
  • Letbanen skal køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.
  • Det forventes, at Letbanen vil kunne generere op mod 36.500 nye arbejdspladser.
  • Letbanestrækningen vil løbe over 28 km fra Lyngby i nord til Ishøj i syd.
  • På seks af Letbanens stationer vil man kunne skifte til S-tog: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.
  • Hovedstadens Letbane ruller ud på sin første tur i år 2025.

Du vil støde på mange forskellige aktører

Arbejdet på Hovedstandens Letbane involverer mange forskellige aktører. Radius er med blandt de første, fordi alle kabler skal omlægges, inden selve anlægsarbejdet kan begynde.

Mere end 6.000 individuelle ledningsanlæg bliver berørt. Omlægningsarbejdet har nemlig også indvirkning på fx telefon- og bredbåndskabler og vand- og varmeforsyningen i de kommuner, der lægger areal til letbanen.

I alt skal over 52 ledningsejere sørge for, at en meget stor del af deres kabler og ledninger bliver lagt om. Siden kommer så selve anlægsarbejdet, som også vil påvirke de ca. 330.000 trafikanter, der dagligt færdes på langs og på tværs af Ring 3.