Elbilister er blevet natteravne – flytter deres forbrug og sparer penge

En ny analyse fra Radius Elnet viser, at rigtig mange elbilsejere nu har fundet fidusen og lader om natten, hvor elnettet er mindre belastet. Her er priserne betydeligt lavere end i kogespidsen fra 17-21, hvor strømmen er allerdyrest. Men der er potentiale for mere.

Der er penge at spare, hvis du kører elbil og bruger din hjemmelader smart. Radius Elnet, som ejer og driver elnettet i Storkøbenhavn, Nordsjælland og dele af Midtsjælland, har kigget på forbrugsmønstre hos 16.000 elbilsejere i januar 2022 og januar 2023 og gennemført en stikprøve stikprøve, der siger noget om, hvad besparelsen kan blive. Tendensen er klar:

”Det fremgår sort på hvidt af vores data, at mange elbilister har fanget, at elprisen er høj fra 17-21 og lav om natten, og at det derfor er smart at elbilen lader op, når vi andre sover. Men der er stadig en del, som lader bilen op i den periode, hvor myldretiden på elnettet er størst, og hvor strømmen er dyrest”, konstaterer Jens Fossar Madsen, adm. direktør i Radius Elnet.

FDM hilser udviklingen velkommen, siger chefkonsulent Ilyas Dogru:

”Hos FDM er vi glade for, at elbilsejerne er blevet opmærksomme på, at de høje tariffer gør strømmen dyr mellem kl. 17-21, og at det omvendt er blevet meget billigere om natten, samt at de rent faktisk flytter meget af deres forbrug. Elbilsejerne bruger jo ret meget strøm på kort tid, så det er godt for elnettet, når forbruget spredes ud over døgnet. Dernæst er elbilsejerne med til at sikre grøn omstilling ved at bruge strømmen om natten, hvor den typisk er billigst og grønnest”.

Nattetid er ladetid

Tallene fra Radius Elnet viser i korte træk to tydelige forhold. Forbruget til opladning er faldet sidst på eftermiddagen og først på aftenen. Til gengæld er forbruget om natten steget markant. Så hvor forbruget fra 17-21 i 2022 lå over gennemsnittet, så ligger det i 2023 under gennemsnittet. Og hvor elbilerne i januar 2022 havde den største opladning i tidsrummet 22.00-01.00, så topper det nu i perioden 00.00-04.00, hvor elprisen er aller lavest.

Baggrunden for de ændrede forbrugsmønstre, er at der inden for det seneste år, er udviklet bedre apps, som gør det lettere at indstille, hvornår bilen skal lades op. Dermed behøver man ikke at gøre noget aktivt.

”Det er blevet markant lettere at bruge strømmen med fornuft, fordi det nu er muligt for størstedelen af elbilsejerne på forhånd at indstille opladningen til tidspunkter på døgnet, hvor de selv ligger og sover. Og man kan sagtens sætte laderen i elbilen, når man kommer hjem fra arbejde, uden at den med det samme begynder at bruge strøm”, siger Jens Fossar Madsen.

Betydning i kroner-øre

Radius Elnet har også regnet på, hvad forbrugsmønstret betyder i kroner øre, ud fra en stikprøve blandt 100 elbilsejere, der i snit har brugt knap 1000 kilowatt-timer i januar 2023.

Den gennemsnitlige tarif, det vil sige betalingen til elnetselskabet for transport af strøm, var 66 øre per kilowatt-time. Det svarer til 653 kr. for knap 1000 kilowatt-timer. Men prisen varierer markant. Hos den af de undersøgte kunder, der indrettede sig mest efter de varierende priser med høj opladning om natten, var den faktuelle tarif 38 øre per kilowatt-time. For januar bliver det samlet 379 kr.

De elbilsejere i undersøgelsen, der har mindst prisfokus og lader uden forbehold for kogespidsen, betaler en gennemsnitstarif på 112 øre per kilowatt-time. Så lyder januar-regningen på 1100 kr. Det vil sige en forskel på mere end 700 kr. Og oven i skal lægges, at markedsprisen også typisk er lavere om natten med mindre, man har en fastprisaftale.

Ivrige efter at spare

Der er flere faktorer, som har skabt det nye forbrugsmønster, siger Jens Fossar Madsen;

”Heldigvis vil danskerne generelt gerne spare på energien og optimere deres forbrug. Det er godt for den enkeltes økonomi, for samfundet og for elnettet, der bliver mindre belastet i perioder, hvor forbruget traditionelt er størst”.

Og så er bevidstheden om elprisen blevet langt større, prisforskellen hen over døgnet er blevet mere markant, og der er kommet stadigt mere velfungerende apps på markedet.

En hamrende god cocktail

”Der er kommet en generelt større bevidsthed om energiforbruget. Priserne varierer nu endnu mere, hvilket gør det økonomisk interessant at flytte forbruget. Og sidst men ikke mindst, så er der udviklet løsninger, som gør det let at udskyde opladningen. Det er bare en hamrende god cocktail, hvis man vil have ting til at ske”, konstaterer Jens Fossar Madsen.

FDM vil sammen med netselskaberne i Danmark fortsat arbejde for, at nuværende og kommende elbilsejere oplader fleksibelt og bidrager til den grønne omstilling, fortæller Ilyas Dogru:

”Elbilerne vælter ud på de danske veje, og en øget bevidsthed om lademønstre og muligheden for at spare penge kan styrke forsyningssikkerheden og mindske vores afhængighed af fossile brændsler. Det er perspektivet, og det er en win-win situation for alle”.

Dagsprofil for 16.000 elbilsejeres opladning i januar 2022 versus januar 2023.